From Eric to Mário: on autorship, autobiography and present time representations of a personal documentary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.113845

Keywords:

documentary, autobiography, authorship, narrative, Uma passagem para Mário

Abstract

Based on the concepts of autobiography and authorship present in the documentary cinema, this article produces a filmic analysis from the documentary film Uma Passagem para Mário (2014) and from the film director’s interview, Eric Laurence, aiming to develop some thoughts about the particularities of the concept of autobiography on the film and the several forms of representation of the self nowadays.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Márcio Andrade, State University of Rio de Janeiro (UERJ), Brazil.
    PhD candidate at the PostGraduate Programme in Communication of the State University of Rio de Janeiro (UERJ), Brazil. E-mail: marcioh.andrade@gmail.com.

References

ANDRADE, M. Entrevista – Eric Laurence (Uma passagem para Mário). In: ______. Autobiografias do outro: camadas de selfies em documentários pernambucanos. Recife: Combo Multimídia, 2015. p. 80-85.

BARTHES, R. A morte do autor. In: ______. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 57-64.

BAZIN, A. On the politique des auteurs. In: HILLIER, J. (Ed.). Cahiers du cinéma, the 1950s: Neo-Realism, Hollywood, New Wave. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985. p. 248-259.

BRAIT, B. A personagem. São Paulo: Ática, 1985.

BUSCOMBE, E. Ideias de autoria. In: RAMOS, F. P. (Org.). Teoria contemporânea do cinema: pós-estruturalismo e filosofia analítica. São Paulo: Senac, 2005. p. 281-294. Volume 1.

CARVALHO, A. Documentário-ensaio: a produção de um discurso audiovisual em documentários brasileiros contemporâneos. 2008. 116 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

COELHO, S. S.; ESTEVES, A. C. A narrativa autobiográfica no filme documentário: uma análise de Tarnation (2003), de Jonathan Caouette. Doc On-line, Campinas, n. 9, p. 19-42, dez. 2010.

FOUCAULT, M. O que é um autor? In: MOTTA, M. B. (Org.). Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298. (Ditos e escritos, v. 3).

FREIRE, M. Jean Rouch ou o filme documentário como autobiografia. Uma introdução. In: CATANI, A. M. et al. (Orgs.). Estudos Socine de cinema: ano V. São Paulo: Panorama, 2003. p. 19-26.

______. A noção de autor no filme etnográfico. In: SERAFIM, J. F. Autor e autoria no cinema e na televisão. Salvador: Edufba, 2009, p. 49-64.

HEATH, S. Comentário sobre “Ideias de autoria”. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: Senac, 2005. p. 295-301.

LAURENCE, E. Entrevista com o diretor Eric Laurence. Uma passagem para Mário, [S.l.], 2013. Disponível em: . Acesso em: 06 nov. 2014.

LEROUX, L. Informação e autoformação nas narrativas de si: o compromisso com a verdade e o desvio ficcional. Liinc em revista, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 260-272, set. 2010.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

PACE, A. A. B. C. Lendo e escrevendo sobre o pacto autobiográfico de Philippe Lejeune. 2012. 172 f. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Francesa) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

PAIVA, S. Roteiros abertos em filmes de busca. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 35., 2012, Fortaleza. Anais… São Paulo: Intercom, 2012.

SANTOS, C. C. A. H.; OLIVEIRA. Ego-documentos na ficção contemporânea. 2007. 122 f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

SCHOLZE, L. Narrativas de si e a estética da existência. Em aberto, Brasília, v. 21, n. 77, p. 61-72, jun. 2007.

SILVA, M. D. J. Ponto de vista a(u)torizado: composições de autoria no documentário brasileiro contemporâneo. 2013. 239 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

STAM, R. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

SULZBACH, L. Tendências do documentário contemporâneo. In: CRUZ, R. M. S. (Org.). Sobre fazer documentários. São Paulo: Itaú Cultural, 2007. p. 44-51.

TREDGE, D. A case study on film authorship: exploring the theoretical and practical sides in film production. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, Elon, v. 4, n. 2, p. 5-15, 2013.

Published

2016-12-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

From Eric to Mário: on autorship, autobiography and present time representations of a personal documentary. RuMoRes, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 256–274, 2016. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.113845. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/113845.. Acesso em: 17 may. 2024.