Producing memories in the age of mobile applications: on the role of photography in times of Snapchat era

Authors

  • Vitor Braga Universidade Federal de Sergipe
  • Jessica Carneiro Universidade Federal do Ceará
  • Idilva Maria Germano Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.118199

Keywords:

Fotografia, memória, mídias sociais, aplicativos, Snapchat.

Abstract

Mobile applications and websites of social networks that excel photography as the main language have won overwhelming spaces on the web, enabling the success of social networks directed only to the photographic practice. This article aims to discuss how these digital environments treat the relationship between photography and the production of memory, and this discussion will approach Snapchat, a mobile application aimed to picture instant moments by photosharing and to delete subsequently the photos produced. The question that emerges before this new phenomenon of technological devices is to understand the new role of memory in this appropriation of digital photography aimed to “forget.” Favored as essayistic study, this article seeks traces left by the materiality of interpersonal relationships in digital platforms – mediated by images. It was noticed an overlap of the communicative role of the photograph on the memory storage, among other findings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vitor Braga, Universidade Federal de Sergipe

    Doutor em Comunicação e Cultura Contemporânea pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atualmente, é professor da Universidade Federal de Sergipe.

  • Jessica Carneiro, Universidade Federal do Ceará
    Graduada em Publicidade e Propaganda e mestre em psicologia pela Universidade Federal do Ceará.
  • Idilva Maria Germano, Universidade Federal do Ceará

    Doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente, é professora associada da Universidade Federal
    do Ceará, no Programa de Pós-Graduação em Psicologia e no curso de Graduação em Psicologia.

References

BERGSON, H. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BILLINGS, A. C. et al. Permanently desiring the temporary Snapchat, social media, and the shifting motivations of sports fans. Communication & Sport, London, v. 3, n. 2, p. 1-17, 2015. Disponível em: <http://bit.ly/2p1g1JZ>. Acesso em: 25 abr. 2017.

BLUCK, S. Autobiographical memory: exploring its functions in everyday life. Memory, Hillsdale, v. 11, n. 2, p. 113-123, 2003.

BOURDIEU, P. Photography: a middle-brow art. Oxford: Polity Press, 1990.

BRUNO, F. Quem está olhando? Variações do público e do privado em weblogs, fotologs e reality shows. Contemporânea, Salvador, v. 3, n. 2, p. 53-60, 2005. Disponível em: http://bit.ly/2qbimj3 Acesso em: 25 abr. 2017.

CHALFEN, R. Snapshot versions of life. Ohio: Popular Press, 1988.

COMSCORE. 2015 Brazil Digital Future in Focus. Disponível em: http://bit.ly/2osxlc4 Acesso em: 25 abr. 2017.

DE OLIVEIRA, E. M. Da fotografia analógica à ascensão da fotografia digital. Communicare, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 159-165, 2005. Disponível em: http://bit.ly/2pwq1Mt Acesso em: 21 abr. 2013.

GIDDENS, A. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

HAND, M. Ubiquitous photography. Cambridge: Polity Press, 2012.

HARRISON, B. Photographic visions and narrative inquiry. Narrative Inquiry, London, v. 12, n. 1, p. 87-111, 2002. Disponível em: http://bit.ly/2osFxsK Acesso em: 25 abr. 2017.

KINDENBERG, T. et al. I saw this and thought of you: some social uses of cameraphones. In: CHI 2005, 2005, Oregon. Anais... Oregon: SigChi, 2005. Disponível em: http://bit.ly/2q3wChk Acesso em: 25 abr. 2017.

KOSSOY, B. Fotografia e história. São Paulo: Ática, 1989.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

ROBERTS, B. Interpreting photographic portraits: autobiography, time perspectives, and two school photographs. Forum: Qualitative Social Research/Sozialforschung, Berlin, v. 12, n. 2, 2011. Disponível em: http://bit.ly/2pf05Cc Acesso em: 25 abr. 2017.

SALAH ELDEEN, H. M.; NELSON, M. Losing my revolution: how many resources shared on social media have been lost? ArXiv Amsterdam, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2012. Disponível em: http://bit.ly/2pfbHoV Acesso em: 25 abr. 2017.

SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

THOMPSON, J. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

VAN DIJCK, J. Digital photography: communication, identity, memory. Visual Communication, Thousand Oaks, v. 7, n. 1, p. 57-76, 2008. Disponível em: http://bit.ly/2p1mnZN Acesso em: 25 abr. 2017.

______. Mediated memories in the digital Age. Stanford: Stanford University Press, 2007.

VAN HOUSE, N. Collocated photosharing, story-telling, and the performance of self. J. Human-Computer Studies, Amsterdam, v. 67, n. 12, p. 1073-1086, 2009. Disponível em: http://bit.ly/2pwgULU Acesso em: 25 abr. 2017.

Published

2017-07-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

Producing memories in the age of mobile applications: on the role of photography in times of Snapchat era. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 209–231, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.118199. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/118199.. Acesso em: 19 may. 2024.