Trails of memory in Citizen Kane

Authors

  • Rafaela Caetano Universidade Paulista
  • Gustavo Souza Universidade Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.120990

Keywords:

Memory, testimony, Citizen Kane.

Abstract

Taking as a starting point the testimonies of several characters, this study
discusses how memory is architected in Citizen Kane (by Orson Welles, 1941). To do so, we assume the hypothesis that this memory works as a triangular relationship between mediatic knowledge, emotional disposition and the frame of the present. The mediatic knowledge was proposed by Baltar – from the perspective of the documentary, but here it is extended to fiction – is based on the character’s “self-fable making” when interviewed from the codes of representation provided by the media. The emotional disposition establishes emotion itself as provider of memory both in its capture and rescue. The third feature is based on the conditions of the existing time that transcends individuals and constitutes, beyond the will, significant impact on recall.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafaela Caetano, Universidade Paulista

    Possui graduação em Jornalismo (2011) e pós-graduação em História da Arte (2013) pela Universidade São Judas Tadeu. Atualmente é mestranda em Comunicação pela Universidade Paulista. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Jornalismo, e no ensino do idioma Inglês.

  • Gustavo Souza, Universidade Paulista

    Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Midiática da Universidade Paulista.

References

BALTAR, M. Cotidianos em performance: Estamira encontra as mulheres de “Jogo de Cena”. In: MIGLIORIN, C. (Org.). Ensaios no real: o documentário brasileiro hoje. Rio de Janeiro: Azougue, 2010.

______. Engajamento afetivo e as performances da memória em “Um passaporte húngaro”. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 96-112, 2007.

BORDWELL, D.; THOMPSON, K. A arte do cinema: uma introdução. São Paulo: Edusp, Campinas: Unicamp, 2013.

EISNER, L. H. A tela demoníaca: as influências de Max Reinhardt e do expressionismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FRANÇA, R.; TEIXEIRA, N.; VIANNA, G. Memória. In: FRANÇA, V. et al. (Orgs.). Grupo de Pesquisa em Imagem e Sociabilidade (GRIS): Trajetória, conceitos e pesquisa em comunicação. Belo Horizonte: Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas PPGCom-UFMG, 2014, p. 174-182.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Trad. Maria Célia Santos Raposo. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.

MACDOUGALL, D. Transcultural cinema. New Jersey: Princeton University Press, 1998.

NAREMORE, J. Style and Meaning in Citizen Kane. In: NAREMORE, J. (Ed.). Orson Welle’s Citizen Kane: A Casebook. New York: Oxford University Press, 2004.

PINTO, A. C. O impacto das emoções na memória: alguns temas em análise. Psicologia, Educação e Cultura, Vila Nova de Gaia, v. 2, n. 2, p.215-240, 1998.

REIS, M. A. B. M. N. 289 f. 2014. A memória do testemunho e a influência das emoções na recolha e preservação da prova. Tese (Doutorado em Ciências e Tecnologias da Saúde) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2014.

SELIGMANN-SILVA, M. O testemunho: entre a ficção e o “real”. In: ______. (Org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Unicamp, 2003.

Published

2017-07-13

Issue

Section

Dossier