André Bazin and intermediality: for an impure historicity of cinema

Authors

  • Margarida Maria Adamatti Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.137915

Keywords:

André Bazin, intermediality, adaptation, Cahiers du Cinéma, mise-en-scène

Abstract

André Bazin was the avant la lettre of intermediality, he did not ignore the artistic possibilities of dialogue between cinema and other media. Far from a purist posture, Bazin showed how these intertwinements brought an inevitable historicity to cinema, as well as the possibility of improving the film form. In a pendulum movement between the notion of authorship and the praise of anonymous creation of arts, Bazin added the archaeology of media to the debate of the specific. Articulating between film analysis and the study of context, these articles on theatrical and literary adaptations open research fields for an intermedia approach to cinema. This article seeks to decompose the Bazinian methodology, and to show the internal disputes of the cinematographic field around the concepts of authorship and of the specific.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Margarida Maria Adamatti, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

    Doutora em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Desenvolve, com o apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), pesquisa de pós-doutorado na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde é professora colaboradora (Programa Nacional de Pós-Doutorado – PNPD/Capes) do Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som (PPGIS).

References

ASTRUC, A. “Nascimento de uma nova vanguarda: a ‘câmera-stylo”. In: OLIVEIRA, L. M. (org.). Nouvelle vague. Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 1999.

BAZIN, A. « Comment peut on être hitchococko-hawksien ? » Cahiers du Cinéma, n. 44, fev. 1955.

__________. “De la politique des auteurs”. Cahiers du cinéma, n. 70, abr. 1957.

__________. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

__________. « On the politique des auteurs » In: HILLIERS, J; BROWNE, N. Cahiers du Cinéma: The 1950s: Neo Realism, Hollywood, New Wave. v. 1. London: Routledge, 1996.

________. « Pour un cinéma impur (défense de l’adaption) ». In: BOVAY, G.-M. (org.). Cinéma: un oeil ouvert sur le monde. Lausanne: Clairefontaine, 1952.

BAECQUE, A. “André Bazin in combat”. Cineaste, winter 2010a.

_______. Cinefilia - invenção de um olhar, história de uma cultura 1944-1968. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BERNARDET, J. C. O autor no cinema: a política dos autores; França, Brasil anos 50 e 60. São Paulo: Brasiliense/Edusp, 1994.

BOURDIEU, P. A distinção - crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp/ Porto Alegre: Zouk, 2007.

___________. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2001.

CLÜVER, C. “Inter textus/ inter artes/ inter media”. Aletria. jul. dez. 2006.

NAGIB, L; JERSLEV, A. Impure Cinema. London, New York: I. B. Tauris, 2014.

TRUFFAUT, F. “Une certain tendence du cinéma français » Cahiers du cinema, n. 31, jan. 1954.

SHATZ, T. O gênio do sistema: a era dos estúdios em Hollywood. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

STAM, R. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico - a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

________. Sétima arte: um culto moderno - o idealismo estético e o cinema. São Paulo: Perspectiva, 1978.

Published

2018-06-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

André Bazin and intermediality: for an impure historicity of cinema. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 262–278, 2018. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.137915. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/137915.. Acesso em: 18 may. 2024.