University journalism and inclusion

a path in development

Authors

  • Fabiana Piccinin Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
  • Michele Negrini Universidade Federal de Pelotas
  • Roberta Roos Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.140423

Keywords:

Telejournalism teaching, Inclusion, University telejournalism, Pampa News, Unisc Notícias

Abstract

The teaching of telejornalism is a subject endowed with complexities and lacks constant resignifications. In this area, university journalism programs for TV are spaces that support teaching and enable the development of practical activities in the context of universities. These programs have undergone reconfigurations to reach a diverse audience and to consider inclusion issues. Therefore, the proposal of this article is to reflect on the teaching of telejournalism taking into account the inclusive practices developed in university news programs. We took as object of discussion and analysis the Pampa News, developed at the Federal University of Pampa, and Unisc Notícias, developed at the University of Santa Cruz, problematizing the movements and adaptations made by the programs with a view to inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabiana Piccinin, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

    Jornalista e Licenciada em Letras. Doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Professora e pesquisadora do Departamento de Comunicação Social e do programa de pós-graduação mestrado e doutorado em Letras na Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Integrante do GENALIM, Grupo de Estudos sobre Narrativas Literárias e Midiáticas (CNPQ), e do GIPTele, Grupo Interinstitucional de pesquisa sobre Telejornalismo.

  • Michele Negrini, Universidade Federal de Pelotas

    Jornalista. Mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Comunicação pela PUC-RS. Tem pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), no programa de pós-graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas. Professora da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Integrante do núcleo de pesquisadores do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Telejornalismo (GIPTele) e integrante do Centro de Pesquisa em Estudos Culturais e Transformações na Comunicação (TRACC).

  • Roberta Roos, Universidade Federal do Pampa

    Jornalista. Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Doutoranda em Comunicação na UFSM. Professora da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) – Campus São Borja. Integrante do núcleo de pesquisadores do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Telejornalismo (GIPTele).

Published

2018-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

University journalism and inclusion: a path in development. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 313–332, 2018. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.140423. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/140423.. Acesso em: 18 may. 2024.