The place of dwelling in Lucrecia Martel’s and Pablo Trapero’s cinema: anaesthesic landscape or aesthesic space?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.143686Keywords:
New Argentine Cinema, La Ciénaga, Leonera, family institution, place of dwelling, anaesthetic landscapes, aesthesic spacesAbstract
The article focuses on the New Argentine Cinema – particularly the films La Ciénaga (Lucrecia Martel, 2001) and Leonera (Pablo Trapero, 2008) – as potency of domestic configurations that imprint in the family institution a post-dictatorial memory in which immobility, exclusions and barriers are the privileged images. It is a cinema that presents paradoxical domestic environments where ambiguous protection/oppression practices proliferate and coexist side by side – revealing family relationships as modes of experience arising from the place of dwelling which may constitute anaesthetic landscapes or aesthesic spaces.
Downloads
References
ANDERMANN, Jens. Nuevo cine argentino. Ciudad Autónoma de Bueno Aires: Paidós, 2015.
AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo: Papirus Editora, 2007.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. Espaço-tempo na metrópole: a fragmentação da vida cotidiana. São Paulo: Contexto, 2001.
FISCHER, Sandra. Clausura e compartilhamento: a família no cinema de Carlos Saura e de Pedro Almodóvar. São Paulo: Annablume, 2006.
FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos fundamentais em Semiótica Geral. Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemiótica, 2001.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento de uma prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. São Paulo: Hacker Editores, 2002.
HEIDEGGER, Martin. Os pensadores: Martin Heidegger - Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Nova Cultural: 1979.
LACAN, Jacques. Os complexos familiares. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.
LEONERA. Direção: Pablo Trapero. Produtora: Matanza Cine. Argentina. 2008. DVD (113 min).
LOPES, Denílson. No coração do mundo: paisagens transculturais. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.
MOLFETTA, Andrea. Cinema argentino: a representação reativada (1990-2007). In: Batista, M; Mascarello, F. (Org.). Cinema mundial contemporâneo. Campinas, SP: Papirus, 2012, p. 177-1992.
O PÂNTANO. Direção: Lucrecia Martel. Produtora: Lita Stantic. Argentina. 2001. DVD (103 min). La Ciénaga.
O TEMPO e o Modo: Lucrecia Martel. Graça Castanheira. PopFilmes: 2012. 25 min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EkLOf4HicZ8 Acesso em: 14 jun. 2017.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.
QUÉRÉ, Louis. O caráter impessoal da experiência. In: LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA Carlos Camargo; GUIMARÃES, César (Org). Entre o sensível e o comunicacional. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 19-38.
UCHÔA, Fabio Raddi; TAÑO, Débora. A cidade e o campo no nuevo cine argentino: Mundo Grua (1999) e o cinema de Pablo Trapero. Revista Novos Olhares (USP), v. 5, p. 1-18, 2016. Disponível em http://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/118879. Acesso: 17 de jun. 2017.
XAVIER, Ismail. A janela do cinema e a identificação. In: _________. (Org.). O discurso cinematográfico. Rio: Paz e Terra, 2005, p. 17-25.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.