The place of dwelling in Lucrecia Martel’s and Pablo Trapero’s cinema: anaesthesic landscape or aesthesic space?

Authors

  • Sandra Fischer Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)
  • Aline Vaz Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.143686

Keywords:

New Argentine Cinema, La Ciénaga, Leonera, family institution, place of dwelling, anaesthetic landscapes, aesthesic spaces

Abstract

The article focuses on the New Argentine Cinema – particularly the films La Ciénaga (Lucrecia Martel, 2001) and Leonera (Pablo Trapero, 2008) – as potency of domestic configurations that imprint in the family institution a post-dictatorial memory in which immobility, exclusions and barriers are the privileged images. It is a cinema that presents paradoxical domestic environments where ambiguous protection/oppression practices proliferate and coexist side by side – revealing family relationships as modes of experience arising from the place of dwelling which may constitute anaesthetic landscapes or aesthesic spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

    Pós-doutora em Cinema pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCom/UTP). Pesquisadora associada ao grupo Desdobramentos Simbólicos do Espaço Urbano em Narrativas Audiovisuais (Grudes) do PPGCom/UTP.

  • Aline Vaz, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

    Doutoranda e mestre pelo PPGCom/UTP. Pesquisadora do Grudes – PPGCom/UTP.

References

ANDERMANN, Jens. Nuevo cine argentino. Ciudad Autónoma de Bueno Aires: Paidós, 2015.

AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo: Papirus Editora, 2007.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. Espaço-tempo na metrópole: a fragmentação da vida cotidiana. São Paulo: Contexto, 2001.

FISCHER, Sandra. Clausura e compartilhamento: a família no cinema de Carlos Saura e de Pedro Almodóvar. São Paulo: Annablume, 2006.

FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos fundamentais em Semiótica Geral. Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemiótica, 2001.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento de uma prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. São Paulo: Hacker Editores, 2002.

HEIDEGGER, Martin. Os pensadores: Martin Heidegger - Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Nova Cultural: 1979.

LACAN, Jacques. Os complexos familiares. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.

LEONERA. Direção: Pablo Trapero. Produtora: Matanza Cine. Argentina. 2008. DVD (113 min).

LOPES, Denílson. No coração do mundo: paisagens transculturais. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.

MOLFETTA, Andrea. Cinema argentino: a representação reativada (1990-2007). In: Batista, M; Mascarello, F. (Org.). Cinema mundial contemporâneo. Campinas, SP: Papirus, 2012, p. 177-1992.

O PÂNTANO. Direção: Lucrecia Martel. Produtora: Lita Stantic. Argentina. 2001. DVD (103 min). La Ciénaga.

O TEMPO e o Modo: Lucrecia Martel. Graça Castanheira. PopFilmes: 2012. 25 min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EkLOf4HicZ8 Acesso em: 14 jun. 2017.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.

QUÉRÉ, Louis. O caráter impessoal da experiência. In: LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA Carlos Camargo; GUIMARÃES, César (Org). Entre o sensível e o comunicacional. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 19-38.

UCHÔA, Fabio Raddi; TAÑO, Débora. A cidade e o campo no nuevo cine argentino: Mundo Grua (1999) e o cinema de Pablo Trapero. Revista Novos Olhares (USP), v. 5, p. 1-18, 2016. Disponível em http://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/118879. Acesso: 17 de jun. 2017.

XAVIER, Ismail. A janela do cinema e a identificação. In: _________. (Org.). O discurso cinematográfico. Rio: Paz e Terra, 2005, p. 17-25.

Published

2018-06-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

The place of dwelling in Lucrecia Martel’s and Pablo Trapero’s cinema: anaesthesic landscape or aesthesic space?. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 221–241, 2018. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.143686. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/143686.. Acesso em: 18 may. 2024.