Media criticism through experiences in web art

Authors

  • Andrea Limberto Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.145110

Keywords:

Media criticismo, digital media, web art, Lucas Bambozzi, Fábio Fon

Abstract

Considering that media criticism can be approached through the observation of formal media innovation processes, this article recovers web art experiences for an investigation on how digital resources critically impact the circuits of media production. It focuses on a case study of the artistic and theoretical works of Lucas Bambozzi and Fábio Fon, they represent that research challenge on the level of what they present (a reenactment of elements present in the media circuit) and also on the level of their roles as authors, curators, makers and analysts, defying the places from where media criticism is originated. We identify a type of media criticism born (almost) involuntarily which is a result from a process of non-authorial appropriation using formal usability and transformation of formats. Journalism, entertainment and art languages converge, both in content and in the form that is presented. This convergence has been studied from different theoretical perspectives, however, it also points to a new moment of critical theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andrea Limberto, Universidade de São Paulo (USP)

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Professora de pós-graduação lato sensu em Gestão da Informação Digital pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (Fesp-SP). Integrante do Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas (MidiAto) da USP.

References

AUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.

BAMBOZZI, L. YouTAG, 2008. Disponível em: . Acesso em: 08 de abril de 2015.

BEIGUELMAN, G. Link-se: arte/mídia/política/cibercultura. São Paulo: Peirópolis, 2005.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: ____________. Obras Escolhidas vol. I: Magia e técnica. Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BLANCO, B.; HILDEBRAND, H. R.; MORONI, A. M. F. S. “Interatividade e multisemiose na web arte brasileira”. 10º. Encontro nacional de história da mídia. Rede Alcar. Jun. 2015. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/10o-encontro-2015/historia-da-midia-digital/interatividade-e-multisemiose-na-web-arte-brasileira/at_download/file.

BOLTER, J. D. (2001). Writing space: Computers, hypertext, and the remediation of print. New York: Routledge, 2011. 232 p.

BOURRIAUD, N. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2006.

BOURRIAUD, N. Pós-produção. São Paulo: Martins, 2009.

BRAZ, S.; NUNES, F. O. “Intromissão e invisibilidade em experimentações artísticas com radiação eletromagnética”. Visualidades, revista do programa de mestrado e cultura visual da Universidade Federal de Goiás, v.8, n.1, p. 160-173, 2010. Disponível em: < http://www.revistas.ufg.br/index.php/VISUAL/article/viewFile/18224/10888 >.

BULHÕES, Maria Amélia. Web Arte e Poéticas do Território. Porto Alegre: Zouk, 2011.

BULHÕES, M. A. Web arte: a e-imagem e seus contextos de representação. In: PARODI, F. P.; SALVATORI, M.; SILVA, A. R. (orgs.). Imagem e tecnologias da representação. Entremeios.

GIANNETTI, C. Ars telemática – telecomunicación, internet y ciberespacio. Barcelona: ACC L’Angelot, 1998.

LEÃO, L. (org.) Interlab: labirintos do pensamento contemporâneo. São Paulo: Iluminuras; Fapesp, 2002.

LEENHARDT, Jacques. Crítica de arte e cultura no mundo contemporâneo. In: MARTINS, Maria Helena. Rumos da crítica. 2. ed. São Paulo: Senac/Itaú Cultural, p. 19-28, 2007.

MACHADO, A. Arte e mídia, Jorge Zahar, 2007.

MATTES, Eva; MATTES, Franco. 0100101110101101.ORG [Site de projetos da dupla de artistas]. Disponível em: http://0100101110101101.org/ . Acesso em 12 de fevereiro de 2012.

NUNES, F. O. Captas. FON – Fabio Oliveira Nunes, Site do artista. Disponível em: < http://www.fabiofon.com/captas.html >. Acesso em: 05 ago. 2014.

NUNES, F. O. “CTRL+ART+DEL: Pressupostos Reflexivos Para Pequenos Distúrbios em Arte e Tecnologia”. In: 18 Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas Transversalidades nas Artes Visuais, 2009. Salvador, Bahia. Disponível em: < http://www.anpap.org.br/anais/2009/pdf/cpa/fabio_oliveira_nunes.pdf >. Acesso em: 05 ago. 2014.

NUNES, F. O. CTRL+ART+DEL: Distúrbios em Arte e Tecnologia. São Paulo: Perspectiva, 2010. 314 p.

NUNES, F. O. Reflexões sobre web arte em novos contextos. In: PORTO ARTE - Revista do Programa de Pós-gradução em Artes Visuais da UFRGS, v. 17. Porto Alegre: UFRGS, 2010. p. 85-98.

NUNES, F. O.. Web Arte no Brasil: algumas poéticas e interfaces no universo da rede Internet. Campinas, São Paulo: [s.n.], 2003 (p. 18). Disponível em: , acesso em 22/04/2008.

PRADO, G. Arte Telemática: dos intercâmbios pontuais aos ambientes virtuais multiusuário. Itaú Cultural. São Paulo, 2003.

SHUSTERMAN, R. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. Trad. Gisela Domschke. São Paulo: Editora 34, 1998.

SILVA, G.; SOARES, R. L. Para pensar a crítica de mídias. Revista Famecos (Online), v. 20, p. 820-839, 2013.

SODRÉ, Muniz. Eticidade, campo comunicacional e midiatização. In: MORAES, Dênis de (org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006. p. 19-31.

Published

2018-06-22

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Media criticism through experiences in web art. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 174–196, 2018. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2018.145110. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/145110.. Acesso em: 26 may. 2024.