Humor and religion

Porta dos Fundos and the criticism against Christian monotheism

Authors

  • Bruno Menezes Andrade Guimarães Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.146779

Keywords:

Comunication, media, digital media

Abstract

Humor is used as a tool for contestation of sacred aspects of Christianism since the most ancient Greek period. This article analyzes how the humor YouTube channel Porta dos Fundos uses online places of visibility to oppose the monotheistic Christian religious discourse and, thus, to assign new meanings to such dogma of Christian basis, Catholic or Evangelical. The analyses were based on the video “Deus”, posted on the internet in June 2013. The video shows the afterlife moment of a Catholic woman who believed in the salvation of the soul through the Christian religious system and who, near her judgement, was confronted with an unfamiliar supernatural entity. The methodology used is the analysis of framings of interactive processes. As a result, we identified that the mirth is a sort of social “prank” aimed at offering multiple interpretations on problems that are not liable to material corrections, that is, it tends to correct behaviors somehow considered rigid.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Bruno Menezes Andrade Guimarães, Universidade Federal de Minas Gerais

    Aluno de doutorado em Comunicação Social do PPGCOM da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Comunicação Social pela mesma instituição. Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). É membro do Grupo de Pesquisa em Democracia e Justiça (Margem). Identifica-se com pesquisas relacionadas à política e sua interface com a religião, mídias digitais e marketing. Possui experiência em atividades de pesquisa e extensão com comunidades do município de Viçosa (MG) e na elaboração de projetos gráficos e diagramação de obras literárias e livros didáticos.

     

References

BÍBLIA sagrada. Tradução: João Ferreira de Almeida. Revista e Atualizada no Brasil. São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil, 1993.

BATESON, G. uma teoria sobre brincadeira e fantasia, in RIBEIRO, B. T; GARCEZ, P. M. (orgs.). Sociolinguística interacional. 2. Ed., São Paulo, Loyola, 2002.

BERGSON, H. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BURGESS, J.; GREEN, J. YouTube e a revolução digital. Como o maior fenômeno da cultura participativa está transformando a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

CÉSAR, E. M. L. História da evangelização do Brasil. Viçosa: Ultimato, 2000.

MINOIS, G. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

MORA, C. M (org.). Sátira, paródia e caricatura: da antiguidade aos nossos dias. Aveiro: Universidade do Aveiro, 2003.

NEWBIGIN, L. O evangelho em uma sociedade pluralista. Viçosa: Editora Ultimato: 2016.

PORTA dos Fundos. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.

PROPP, V. Comicidade e riso. São Paulo: Editora Ática S.A., 1992.

ROSSETTI, R., SANTOS, R. E. Humor e riso na cultura midiática: variações e permanências. São Paulo: Paulinas, 2012.

SALIBA, E. T. Raízes do riso. A representação humorística na história brasileira: da Belle Époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Cia das Letras, 2002.

TURNER, S. Engolidos pela cultura pop. Viçosa: Ultimato, 2014.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

Humor and religion: Porta dos Fundos and the criticism against Christian monotheism. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 302–325, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.146779. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/146779.. Acesso em: 15 may. 2024.