Tropical Emmanuelle(s): Brazilian appropriations, conservatism, and transgression

Authors

  • Tiago José Lemos Monteiro Instituto Federal do Rio de Janeiro
  • Laura Loguercio Cánepa Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.214633

Keywords:

Emmanuelle, Brazilian cinema, Sexploitation, 1970s, Rip-off

Abstract

This article discusses a key period for the Brazilian cultural industry during the country’s urbanization and modernization in the 1970s by observing the modes of circulation afforded to a group of films that dialogued with international trends in cinema as ‘national rip-offs’. This research focuses on Brazilian films derived from the erotic classic Emmanuelle (1974): Emmanuelle Tropical (1977), by J. Marreco; Emmanuello… o belo (1978), by Nilo Machado; and A Filha de Emmanuele (1980), by Osvaldo de Oliveira.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tiago José Lemos Monteiro, Instituto Federal do Rio de Janeiro

    Doutor em Comunicação e professor no IFRJ,

References

ABREU, N. C. Boca do lixo: cinema e classes populares. Campinas: Editora Unicamp, 2006.

BASCHIERA, S. The 1980s Italian Horror Cinema of Imitation: the good, the ugly and the sequel. In: BASCHIERA, S.; HUNTER, R. (Eds). Italian Horror Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016. p. 45-61.

BERNARDET, J. C. A pornochanchada contra a cultura “culta”. In: BERNARDET, J. C. (Org.). Cinema brasileiro: propostas para uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 210-215.

BIÁFORA, R. Chaplin, Molinaro, Altman e ‘O delito Matteotti’ [Io, Emmanuelle]. O Estado de S. Paulo, ano XCVI, , p. 16, 16 fev. 1975.

BIÁFORA, R. ‘O vampiro de Copacabana’ e ‘Emmanuelle Tropical’. O Estado de S. Paulo, ano XCVIII, p. 36, 25 set. 1977.

BIÁFORA, R. Poucos filmes para encerrar o ano [A Filha de Emmanuele]. O Estado de S. Paulo, ano CI, p. 26, 28 dez. 1980.

BIÁFORA, R. Na semana, o maior número de fitas [Emmanuelle 2]. O Estado de S. Paulo, ano CII, p. 43, 15 fev. 1981.

BIÁFORA, R. Nelly Kaplan e Visconti, destaques da semana [Néa, a ninfeta]. O Estado de S. Paulo, ano CIII, p. 41, 14 mar. 1982a.

BIÁFORA, R. O filme inglês premiado com o Oscar [A picada da cobra]. O Estado de S. Paulo, ano CIII, p. 50, 14 maio 1982b.

CHAFFIN-QUIREY, G. Emmanuelle Enterprises. In: MATHIJS, E; MENDIK, X. (Eds). Alternative Europe: eurotrash and exploitation cinema since 1945. Londres; Nova York: Wallflower Press, 2004. p. 134-145.

CINEMA| estreias [Bruce Lee, o dragão invencível contra Shao-Lin]. Jornal do Brasil, ano LXXXVIII, 22 jun. 1978. Caderno B, p. 6.

DAVIS, J. Galaxies of terror in a knock-off universe: atavism and the rip-off body horror of “‘Aliensploitation” films. In: BRITTANY, M.ichelle (Ed). Horror in space: critical essays on a film subgenre. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, 2017. pp. 194-216.

EMMANUELLE. Folha de S.Paulo, 9 ago. 1979, p. 45.

EMMANUELLE 2. Folha de S.Paulo, 11 maio 1980, p. 57.

GAMO, A. A filha de Emmanuelle. In: SPACA, R. (Org.). Vanessa Alves: coletânea de imagens e palavras. São Paulo: Laços, 2015. p. 95-96.

HUNTER, I. Q. Exploitation as adaptation. In: SMITH, I. R. (Ed.). Cultural borrowings: appropriation, reworking, transformation. Nottingham: Scope, 2009. p. 8-33.

JENKINS, H. Textual poachers: television fans and participatory culture. Nova York: Routledge, 1992.

KLEIN, A. A.; PALMER, R. B. Introduction. In: KLEIN, A. A.; PALMER, R. B. (Orgs.). Cycles, sequels, spin-offs, remakes and reboots: multiplicities in film & television. Austin: University of Texas, 2016. p. 1-21.

LANÇAMENTOS. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 33, p. 117, 1979.

MOTTA, C. M. ‘Black Emanuelle’, mais turismo que fita erótica. O Estado de S. Paulo, ano C, p. 17, 7 dez. 1979.

MOTTA, C. M. Calendário de filmes: muito ‘lixo’ será exibido esse ano. O Estado de S. Paulo, ano C, p. 12, 12 jan. 1979.

PAIVA, S. C. de. Emmanuelle Tropical. O Globo, ano LI, p. 37, 08 mar. 1978a, p. 37.

PAIVA, S. C. de. Empregada para todo serviço. O Globo, ano LI, p. 35, 20 set. 1978b, p. 35.

PAIVA, S. C. de. A Filha de Emmanuele. O Globo, ano LIV, p. 35, 03 fev. 1981, p. 35.

PEREIRA, M. Traí… minha amante descobriu. O Globo, ano LII, p. 39, 29 jun. 1979.

RAMOS, J. M. O. Cinema, estado e lutas culturais: anos 50/60/70. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

RAMOS, J. M. O. Sexo, sangue e emoções masculinas. In: RAMOS, J. M. (Org.). Cinema, televisão e publicidade: cultura de massa e popular no Brasil nos anos 1970-1980. São Paulo: Annablume, 2004. p. 178-195.

RAMOS, L. Terror japonês entre as pornochanchadas de sempre [A Filha de Emmanuele]. Folha de S.Paulo, 1980, p. 22, 29 dez. 1980.

SCHAEFER, E. Bold! Daring! Shocking! True!: a history of exploitation films, 1919-1959. Durhan; Londres: Duke University Press, 1999.

SMITH, I. R. The Hollywood Meme: transnational adaptations in world cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2017.

STAM, R. Do texto ao intertexto. In: STAM, R. (Org.). Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003. p. 225-236.

TOHILL, C; TOMBS, P. Immoral tales: European sex & horror movies, 1956-1984. Nova York: St. Martin’s Griffin, 1995.

VEREVIS, C. Vicious cycle: Jaws and revenge-of-nature films of the 1970s. In: KLEIN, A. A.; PALMER, R. B. (Org.). Cycles, sequels, spin-offs, remakes and reboots: multiplicities in film & television. Austin: University of Texas, 2016. pp. 96-111.

Published

2023-12-29

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Tropical Emmanuelle(s): Brazilian appropriations, conservatism, and transgression. RuMoRes, [S. l.], v. 17, n. 34, p. 13–36, 2023. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.214633. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/214633.. Acesso em: 11 may. 2024.