Spaces of samba in the film O Pai da Rita

Authors

  • Samuel Paiva Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.214855

Keywords:

Intermediality, Black culture, Space

Abstract

This text intends to contribute to the field of studies on intermediality, starting from a reflection on the work of filmmaker Joel Zito Araújo, with a greater focus of interest on his film O pai de Rita (2021). The cinematographic narrative in question is built over characters related to samba, among others, sambistas from the Vai-Vai Samba School, in São Paulo, and Chico Buarque de Hollanda himself, composer of the song “A Rita,” which is already implied in the title of the film. In addition to the intermediality between cinema and music, the method undertaken in this analysis also articulates concepts of the geographer Milton Santos, bearing in mind, above all, discussions about “space” in the context of black culture in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Samuel Paiva, Universidade Federal de São Carlos
    Professor Adjunto vinculado ao Departamento de Artes e Comunicação da Universidade Federal de São Carlos.

References

A ALMA negra da cidade. Produção de Joel Zito Araújo. [S. l.]: Tapiri Vídeo, 1991. 1 vídeo (30 min).

ALMEIDA, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2020.

ALMERINDA, uma mulher de trinta. Produção de Joel Zito Araújo. [S. l.]: Tapiri Vídeo; TV VIVA, 1991. 1 vídeo (24 min.), son., color.

APOSTILA convida #065: Joel Zito Araújo. [S. l: s. n.], 2022. 1 vídeo (38 min). Publicano pelo canal Apostila de Cinema. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IrfcivdwF3I. Acesso em: 6 jul. 2023.

APÓS DEIXAR tradicional quadra no Bixiga, Vai-Vai ganha terreno na Marginal Tietê, vizinho da Águia de Ouro. G1, São Paulo, 4 jan. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2022/01/04/apos-deixar-tradicional-quadra-no-bixiga-vai-vai-ganha-terreno-na-marginal-tiete-vizinho-da-aguia-de-ouro.ghtml. Acesso em: 6 ago. 2023.

ARAÚJO, J. Z. A. A negação do Brasil: o negro na telenovela brasileira. São Paulo: Senac, 2000.

A RITA. Intérprete: Chico Buarque. Compositor: Chico Buarque. In: Chico Buarque de Hollanda. Intérprete: Chico Buarque. [S .l.]: RGE, 1966. 1 CD, faixa 3.

BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. 8ª ed. São Paulo: Hucitec, 2013.

BAZIN, A. Por um cinema impuro: defesa da adaptação. In: BAZIN, A. (Org.). O que é o cinema? Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

CARVALHO, N. S. (Org.). Cinema negro brasileiro. Campinas: Papirus, 2022.

CINDERELAS, lobo e um príncipe encantado. Produção de Joel Zito Araújo. [S. l.]: Casa de criação, 2009. 1 vídeo (108 min.), son., color.

DOZENA, A. A geografia do samba na cidade de São Paulo. São Paulo: Polisaber, 2011.

EU, mulher negra. Produção de Joel Zito Araújo. São Paulo: CEBRAP, 1994. 1 vídeo (30 min.), son., color.

FILHAS do vento. Produção de Joel Zito Araújo. Brasília, DF: Asa Cinema e Vídeo, Casa de Criação Cinema, 2004. 1 rolo de filme (35mm, 83 min.), son., color.

GONZALEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Brasília, DF, p. 223-244, 1984.

HOMEM, W. Histórias de canções: Chico Buarque. São Paulo: Leya, 2009.

LOPES, N.; SIMAS, L. A. Dicionário da história social do samba. 5ª. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

MONCAU, G.; STROPASOLAS, P. Vai-Vai, Quilombo Saracura e o Metrô: obra reacende luta pela memória negra no Bixiga. Brasil de Fato, São Paulo, 29 ago. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3QHItgK. Acesso em: 3 nov. 2023.

NAPOLITANO, M. Rio, Zona Norte (1957) de Nelson Pereira dos Santos: a música popular como representação de um impasse cultural. Per Musi, Belo Horizonte, n. 29, p. 75-85, 2014.

NASCIMENTO, B. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Afrodiáspora, Rio de Janeiro, n. 6-7, p. 41-49, 1985.

O PAI da Rita. Produção de Joel Zito Araújo et al. São Paulo: Casa de Criação Cinema, Globo Filmes; Canal Brasil, 2021. 1 vídeo (100 min.), son., color.

PETHÖ, Á. Approaches to studying intermediality in contemporary cinema. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, Warsaw, v. 15, n. 1, p. 165-187, 2018.

RIBEIRO, D. Lugar de fala. São Paulo: Jandaíra, 2021.

RIO, Zona Norte. Produção de Nelson Pereira dos Santos. Rio de Janeiro: Nelson Pereira dos Santos Produções Cinematográficas, 1957. Filme (35mm, 86 min.), son., p&b.

SAMBA à Paulista: fragmentos de uma história esquecida. Uma produção de Gustavo Mello; Y Camargo; L. Freire. São Paulo: Escola de Comunicação e Artes/Pró-Reitoria de Cultura e Extensão da Universidade de São Paulo, 2007.

SANTOS, M. Por uma geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia. Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 1-9, 1996.

SIERRA, E. G. M. F. Guerreiros da avenida: música e competição na escola de samba. 2019. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

SANZ, B. Aparelha Luzia, o quilombo urbano de São Paulo. El País, São Paulo, 3 nov. 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/11/01/cultura/1509557481_659286.html. Acesso em: 6 nov. 2023.

TRADIÇÃO (Vai no Bexiga pra Ver). Intérprete: Geraldo Filme. Compositor: Geraldo filme. In: GERALDO Filme. Intérprete: Geraldo Filme. [S. l.]: Eldorado, 1980. 1 CD, faixa 1.

WERNECK, H. Gol de letras. In: HOLLANDA, C. B. (Org.). Chico Buarque: letra e música. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Published

2023-12-29

Issue

Section

Dossier

How to Cite