Temporality and chronotope in the TV miniseries Se eu fechar meus olhos agora (If I close my eyes now)

Authors

  • Maria Cristina Palma Mungioli Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.176429

Keywords:

Poetics of television series, Speech and temporality, Chronotope, TV minisseries

Abstract

This article discusses elements of the poetics of television series (Mittell, 2015) based on the discursive construction of its temporality. After discussion based on aspects of narratology (RICOEUR, 1983; ECO, 1997; BARONI, 2016; GENETTE, 2017), the television language studies (MITTELL, 2015; JOST, 2016), and Bakhtin’s language studies (2010), we analyzed aspects of the construction of temporality in the first chapter of the miniseries. We highlight the use of flashbacks and flashforwards as narrative and stylistic procedures that characterize a puzzle architecture in which characters and motivations are configured and reconfigured throughout the plot through the construction of temporality. The analysis of chronotopes shows plot, characters and conflicts in situations that expose social clashes and tension worldviews and conflicts inherent to social life in its perspective of historical construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Cristina Palma Mungioli, Universidade de São Paulo

    Professora Doutora, na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação na mesma Universidade. Líder do Grupo de Pesquisa GELiDis.

References

BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec Editora, 2010.

BARONI, R. The many ways of dealing with sequence in contemporary narratology. In: BARONI, R.; REVAZ, F. (orgs.). Narrative sequence in contemporary narratology. Columbus: Ohio State University Press, 2016.

BORDWELL, D. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008.

CLARK, K.; HOLQUIST, M. Mikhail Bakhtin. São Paulo: Perspectiva, 1998.

ECO, U. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 1986.

ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

ESQUENAZI, J.-P. As séries televisivas. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

FORSTER, E. M. Aspectos do romance. São Paulo: Globo, 1998.

GAUDREAULT, A.; JOST, F. Le récit cinématographique: films et séries télévisées. Paris: Armand Colin, 2017.

GENETTE, G. Figuras III. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

IANNI, O. A idéia de Brasil moderno. São Paulo: Brasiliense, 2004.

JOST, F. De quoi les séries américaines sont-elles le symptôme. Paris: CNRS Éditions, 2011.

JOST, F. Repenser le futur avec les séries. Essai de narratologie comparé. Television, numéro 7. Paris: CNRS, 2016.

KUHN, A.; WESTWELL, G. Oxford Dictionary of Film Studies. Oxford: Oxford University Press, 2012.

LINHARES, J. Marcela Temer: bela, recatada e “do lar”. Revista Veja, 18 de abril de 2016. Disponível em: https://veja.abril.com.br/brasil/marcela-temer-bela-recatada-e-do-lar/. Acesso em: 15 out. 2020.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001.

MARTÍN-BARBERO, J. América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social. In: SOUSA, M. W.(org.). Sujeito: o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995.

METZ, C. A significação no cinema. São Paulo: Perspectiva, 2010.

MITTELL, J. Narrative Complexity in Contemporary American Television. The velvet light trap. Number 58, University of Texas Press, 2006.

MITELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York: New York University Press, 2015.

MUNGIOLI, M. C. P. Poética das Séries de Televisão: elementos para conceituação e análise. Anais. Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2017. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-2621-1.pdf. Último acesso em: 13 out. 2017.

MUNGIOLI, M. C. P. A dupla articulação gênero-formato ficcional como instância de mediação local. In: TRINDADE, E.; LACERDA, J. S.; FERNANDES, M. (orgs.). Entre comunicação e mediações: visões teóricas e empíricas. São Paulo: ECA-USP, 2019; Paraíba: UEPB, 2019.

MUNGIOLI, M. C. P. Entre o ético e o estético: o carnavalesco e o cronotopo na construção do narrador da minissérie Capitu. Revista Líbero, v. 16, n. 31, jan.-jun. de 2013.

MUNGIOLI, M. C. P.; PELEGRINI, C. Narrativas complexas na ficção televisiva. Revista Contracampo, v. 26, 2013.

PALLOTTINI, R. Dramaturgia de televisão. São Paulo: Moderna, 1998.

RICOEUR, P. Temps et récit. Tome I: L’intrigue et le récit historique. Paris: Éditions du Seuil, 1983.

RYAN, M-L. Paradoxes temporels dans le récit. A contrario, vol. 13, no. 1, 2010.

SILVA, M. V. B. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Revista Galáxia, n. 27, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542014115810. Acesso em: 10 jul. 2017.

SEPULCHRE, S. Décoder les séries télévisées. Bruxelas: Éditions De Boeck Université, 2011.

TODOROV, T. Mikhail Bakhtine: le principe dialogique suivi de écrits du cercle de Bakhtine. Paris: Seuil, 1981.

TOMACHEVSKI, B. Temática. In: Toledo, D. O. (org.) Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1976.

WILLIAMS, R. Televisão: tecnologia e forma cultural. São Paulo: Boitempo; Belo Horizonte: PUC Minas, 2016.

Published

2020-12-21

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Temporality and chronotope in the TV miniseries Se eu fechar meus olhos agora (If I close my eyes now). RuMoRes, [S. l.], v. 14, n. 28, p. 245–266, 2020. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.176429. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/Rumores/article/view/176429.. Acesso em: 20 may. 2024.