Mulheres na atuação, encenação e iluminação: rupturas nas dinâmicas do modelo patriarcal

Authors

  • Iassanã Martins Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v11i2p108-122

Keywords:

theater, feminist theaters, brazilian theater, narratives

Abstract

This article is a part of a in progress doctoral research and aims to identify the insertion of women in acting, staging, and lighting, jobs traditionally performed only by men and attributed to them tacitly and historically. From the dialogue with authors such as Elaine Aston, Grada Kilomba, Dodi Leal, Lucia Romano and Elizabeth Lobo, the work is developed in Porto Alegre, from the perspective of expanding the theater narratives beyond the productions of the Rio-São Paulo axis.

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Author Biography

  • Iassanã Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.

    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAC/UFRGS). E-mail: iassana.teatro@gmail.com Pesquisa em andamento na linha Processos de Criação Cênica. Orientação: Prof.ª Dr.ª Patricia Fagundes. Bolsista CAPES. Atriz, professora substituta no Departamento de Artes Cênicas da Universidade Estadual de Santa Catarina (DAC-UDESC), iluminadora. Áreas de interesse: atuação, iluminação, pedagogia do teatro e teatros feministas.

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Published

2022-12-04

How to Cite

Mulheres na atuação, encenação e iluminação: rupturas nas dinâmicas do modelo patriarcal. (2022). Revista Aspas, 11(2), 108-122. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v11i2p108-122