Information and Communication Technologies and online Spanish teaching: analyzing some discourses of virtual subjects offered by UAB-UESPI in its e-learning Undergraduate Spanish Teaching Program

Authors

  • Luciana Maria Libório Eulálio Universidade Estadual do Piauí (UEPI)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p180-207

Keywords:

Spanish, discourse, online education.

Abstract

This article presents a comparative analysis of the discourses produced in the disciplines Culture of Spanish-speaking people, Supervised Practice IV, Spanish Literature I and Spanish Language IV, which are part of the Language Arts (Spanish) online course offered by UAB-UESPI. It focuses on the production of meanings about the methodology of Spanish teaching at the level of an undergraduate online course. To do so, it analyzes the presence of enunciation strategies in the way these disciplines show, interact and seduce students. The study adopts the Discourse Analysis as its methodological and theoretical orientation and is developed following a qualitative and interpretative approach. In order to discuss the concepts of distance education, network society, technology, digital literacy and virtual environment, we rely upon the reflections proposed by Kenski (2007), Preti (2005), Castells (1999), Dalmonte (2009) Lévy (1993), Snyder (2009) . Besides, we discuss the studies developed by Bakthin (2003), Foucault (2009), Joly (2005) and Pinto (2002) to better understand the concepts of language, subject, enunciative heterogeneities and speeches. Finally, we consider the Theory of Social Discourses proposed by Pinto (2002), and the concept of Reading Contract developed by Verón (2004).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciana Maria Libório Eulálio, Universidade Estadual do Piauí (UEPI)
    Mestre em Linguística na área de Estudos de Linguagem pela Universidade Federal do Piauí. Especialista em Língua Espanhola pela Universidade Estadual do Piauí, em Docência no Ensino Superior pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais-PUC - MG e em Educação Continuada e a Distância pela UAB-UnB. É Professora Assistente I do quadro efetivo do curso de Licenciatura Plena em Letras Espanhol da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Possui experiência na área de Educação a Distância (EaD) onde desenvolveu atividades como tutora, professora pesquisadora e formadora atuando na plataforma Moodle.

References

Adorno, T.W. Educação e Emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

Bakhtin. Mikhail. “Os gêneros dos discursos”. In: Estética da criação verbal. Trad. de Paulo Bezerra. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Castells, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999, vol. 1.

Dalmonte, Edson Fernando. Pensar o discurso no webjornalismo. Salvador: EDUFBA, 2009.

Demo, Pedro. A nova LDB. Ranços e Avanços. Campinas, SP: Papirus, 1997. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

Foucault, Michel. A Ordem do Discurso – aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 19ª ed. São Paulo: Loyola, 2009.

Foucault, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Joly, M. Introdução à análise de imagens. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 2005.

Kenski, Moreira Vani. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas-SP: Papirus, 2007.

Lévy, Pierre. “Educação e Cybercultura”. In: Levy, Pierre, Cybercultura. Paris: Odle Jacob,1993.

Pecheux, Michel. O discurso. Estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2008.

Pinto, Milton José. Comunicação e Discurso. 2ª ed. São Paulo: Hacker Editoras, 2002.

Pucci, Bruno. “Da ambivalência da Educação a Distância: reflexões”. In: Silva, Marco; Pesce Lucila; Zuin, Antonio (Orgs). Educação on-line. Cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Wak Ed, 2010.

Preti, Oreste (Org.). Educação a Distância: sobre discursos e práticas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

Ruiz, Osvaldo Lopes. “Manuel de Castells e a ‘era da informação’”. In: Com Ciência Eletrônica de Jornalismo Científico, n.30, 2002. Disponível em: http://www.comciencia.br/reportagens/internet/net16.htm.

Snyder, Ilana. “Ame-os ou deixe-os: navegando no panorama de letramentos em tempos digitais”. In: Araújo, Júlio Cesar; Dieb, Messias (Org.). Letramentos na web: gêneros, interação e ensino. Fortaleza: UFC, 2009.

Veron, Eliseo. Fragmentos de un tejido. Barcelona: Gedisa, 2004.

Published

2017-03-31

How to Cite

LIBÓRIO EULÁLIO, Luciana Maria. Information and Communication Technologies and online Spanish teaching: analyzing some discourses of virtual subjects offered by UAB-UESPI in its e-learning Undergraduate Spanish Teaching Program. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 13, p. 180–207, 2017. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i13p180-207. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/123129.. Acesso em: 12 may. 2024.