The use of WebQuest for pedagogical practices in an Undergraduate Spanish Teaching Program

Authors

  • Raquel La Corte dos Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p56-77

Keywords:

Technology, WebQuest, methodology, Spanish.

Abstract

In this article we discuss the use of WebQuest technology in some practices experienced in the discipline Teaching Methodology and Language Learning, offered by the course Language Arts (Spanish) at the Universidade Federal de Sergipe. Together with expanding their knowledge about language teaching methods, the aim of the project was that students could improve their level of computer literacy and could discuss social appropriation of digital technologies in the field of language teaching and learning. During the process, students could discuss texts that deal with the main language teaching methods as well as others that are concerned with the issue of digital literacy and specific terms that relate to WebQuests (Levy, 2010; Xavier, 2005; Dias, 2010; among others). The results achieved were the creation of WebQuests; the development of a deep reflection on the importance of the pedagogical use of technology in language teaching and the improvement of students’ digital literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Raquel La Corte dos Santos, Universidade Federal de Sergipe
    Doutora em Letras (Língua Espanhola e Literatura Espanhola e Hispano-Americana) pela Universidade de São Paulo (2015) e Mestre em Linguística e Semiótica Geral também pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é professora adjunta na Universidade Federal de Sergipe. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagens, letramentos, língua espanhola e uso das tecnologias no ensino e aprendizagem de línguas.

References

Buzato, Marcelo El Khouri. Letramentos Digitais e Formação de Professores. São Paulo: Portal Educarede, 2006.

Castells, Manuel. Sociedade em rede – A era da informática: economia, sociedade e cultura. v. 1. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

Dias, Reinildes. “Webquests no processo de aprendizagem de L2 no meio on-line”. In: Paiva, Menezes, Vera Lucia (Org.). Interação e aprendizagem em ambiente virtual. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010, p. 359-394.

Gomes, Luís Fernando. Hipertextos multimodais: leitura e escrita na era digital. Jundiaí (SP): Paco Editorial, 2010.

Kenski, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas (SP): Papirus, 2014.

Lemos, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

Lévy, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2010.

Mercedes, Maria del Pilar Hernandez. Tareas Significativas y recursos en Internet: WebQuest. MarcoELE. Revista de didáctica ELE. num. 6, 2008.

Rudiger, Francisco. Introdução às teorias da cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2007.

Soares, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autentica, 2002.

Xavier, Antonio Carlos dos Santos. Letramento digital e ensino. In: Ferraz, Carmi e Mendonça, Marcia (Orgs.) Alfabetização e Letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p.133-148.

Vygotsky, Lev Semenovitch. A Formação Social da Mente. São Paulo, Martins Fontes, 1988.

Published

2017-03-31

How to Cite

SANTOS, Raquel La Corte dos. The use of WebQuest for pedagogical practices in an Undergraduate Spanish Teaching Program. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 13, p. 56–77, 2017. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i13p56-77. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/123441.. Acesso em: 11 may. 2024.