Educommunicative Pedagogic Experience: The Cinema in Licentiate

Authors

  • Maria do Carmo Souza de Almeida Universidade de Taubaté

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p125-134

Keywords:

ommunication, education, educommunicative practices, cinema, teacher education

Abstract

The aim of this paper is to describe an educational experience with film narratives in two Graduations at University of Taubaté. The practice took place at Academic and Scientific-Cultural Activities. We exhibited films that were not the traditional standards of what the research subjects known. After the exhibitions, a debate took place between the teacher researcher and the students about aspects considered  significants by them. Through written reports and audio records, we tried to identify how students attributed meanings to the movies they watched. It was observed that an educommunication practice with filmic narratives in teacher education at Graduation can contribute to expand the cultural knowledge of the students, and then,  for the construction of their personal and professional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria do Carmo Souza de Almeida, Universidade de Taubaté
    Graduada em Letras. Mestre em Línguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (UNITAU). Doutora em Ciências da Comunicação pela ECA/USP. Professora efetiva da Universidade de Taubaté. Atua na graduação e no Mestrado em Linguística Aplicada.

References

Referências bibliográficas:

ALMEIDA, Maria do Carmo S. Prática educomunicativa como o cinema nas Licenciaturas. 189p. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes/Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.p.19.

BERGALA, Alain. A Hipótese –cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Trad. Mônica Costa Netto; Silvia Pimenta. Rio de janeiro: Booklink; CINEADLISE-FE/UERJ: 2008.

CITELLI, Adilson. Linguagens da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação dos jovens docentes. In: Comunicação & Educação: Revista do curso Gestão da Comunicação. São Paulo: CCA/ECA/USP: Paulinas, ano XV, n.1, jan/abr. 2010. p.15-26.

______. Comunicação e Educação: implicações contemporâneas. In: CITELLI, Adílson; COSTA, Maria Cristina. C. (Orgs.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011a.p.59-76.

______ Educomunicação: um registro de pesquisa. Revista Linhas. Florianópolis, v.12, n.02, p.08-17, jul/dez. 2011b.

CRUZ, Carlos Henrique. C. Competências e Habilidades: da proposta à Prática.São Paulo: Edições Loyola, 2001.

DUARTE, Rosalia et al. Produção de sentido e construção de valores na experiência com o cinema. In: Maria da Graça J, Setton (Org.). A cultura da mídia na escola: ensaios sobre cinema e educação. São Paulo: Annablume: USP, 2004. p.37-52.

DUARTE, Rosalia; ALEGRIA, João. Formação Estética Audiovisual: um outro olhar para o cinema a partir da educação. Educação & Realidade. 33 (1): 59-80. Jan/jun, 2008.

DUSSEL, Inés. La imagen em laformación docente: ¿Por qué y para qué trabajar com imágenes? In: DUSSEL, Inés; ABRAMOWSKI, Ana; IGARZÁBAL, Belén.; LAGUZZI, Guillermina. Aportes de La Imagen em La Formación Docente: Abordajes conceptuales y pedagógicos. Argentina: Instituto Nacional de Formación Docente. Proyecto Red de Centros de Actualización e Innovación Educativa(C.A.I.E). 2010. p. 3-16.

Disponível em: de http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/handle/123456789/89762.

Acesso em: 15 de jan. de 2013.

FRANCO, Marília. Prazer Audiovisual. Comunicação e Educação, São Paulo, (2):4 9 a 52, .jan./abr. 1995.

FISCHER, Rosa Maria. Cinema e Pedagogia: uma experiência de formação ético-estética. Revista Percursos - Florianópolis, v. 12, n. 01, jan. / jun. 2011.p. 139 – 152.

GATTI, Bernadete A.(coord.); BARRETTO, Elba S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

KOCH. Ingedore. G. V.A inter-ação pela linguagem. 10.ed. São Paulo: Contexto, 2007.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8.ed.São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2005.

______. A história depois do papel. In: PINSKY, Carla. B. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2010. p. 235-289.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo. “Professores e meios de comunicação: desafios e estereótipos”. In: Revista Comunicação &Educação. São Paulo, CCA/ECA/USP: Moderna, n.10, set/dez. 1997. p.57-68.

RORTY, R. Contingência, ironia e solidariedade. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

SALIBA Elias. T. As imagens canônicas e a História. In: CAPELATO, Maria Helena et. Al. História e Cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda, 2007. p. 85-96.

TÁPIAS-OLIVEIRA, Eveline M. Construção identitária profissional no Ensino Superior: prática diarista e formação do professor. Tese de Doutorado. Campinas: UNICAMP, 2006.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

XAVIER, Ismail. Do texto ao filme: a trama, a cena e a construção do olhar no cinema. In: PELLEGRINI, Tânia et al. Literatura, Cinema e Televisão. São Paulo: Editora Senac, 2003. p. 61-89.

Published

2015-10-01

How to Cite

Almeida, M. do C. S. de. (2015). Educommunicative Pedagogic Experience: The Cinema in Licentiate. Comunicação & Educação, 20(2), 125-134. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p125-134