Journalism and teachers: pairing of images
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i2p49-57Keywords:
teachers, journalistic discourse, ideology.Abstract
This paper aims to consider the intersections between teachers and journalism, reconstruction from what is published about teachers in the newspapers, the predominating images of this professional. The texts analysis showed thar one of the resources used by journalists to project a positive image of theirselves is the cientific discourse, based on information sources, which reinforces the perspective that their speeches are objectiv representations of reality. Another conclusion we reached was that the teacher’s image is still under a negative perspective, added to it the increasing proposal of a substitution of these professionals as a resolution for the educational problems. In this paper we intend to analyse these two conclusions, firstly presenting data about the information sources use by journalism when it comes to education, and, secondly presenting the analysis of the texts and the senses constructed about teachers in the news nowadays.
Downloads
References
ANJOS, Cleriston Izidro dos. A educação infantil representada: uma análise da revista Nova Escola (2005-2007). Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo: 2008.
BARBARA, L.; BERBER-SARDINHA, T. Professor: A imagem projetada na imprensa. Ilha do Desterro. (UFSC), v. 17:2, 2004, p. 117-125.
BARZOTTO, V. H. Olhares oblíquos sobre sentidos não muito dissimulados. In: GREGOLIN, Maria do Rosário; BARONAS, Roberto. (Org.) Análise do Discurso: as materialidades do sentido. São Carlos-SP: Claraluz, 2001, p. 205-217.
_______________. Leituras de revistas periódicas: forma, texto e discurso. Uma leitura da revista Realidade (1966-1976). Tese de doutorado. Campinas, Unicamp, 1998.
CARMAGNANI, A. M. G. Técnicas de Vigilância e Punição: O discurso da mídia sobre o professor e a escola. Verso & Reverso. Rio Grande do Sul, v.2, 2004, n. 39, p.1-13.
FERREIRA, R. Entre o sagrado e o profano: o lugar social do professor. Rio de Janeiro: Quartet, 3 ed., 2002.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso. Uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Ed. da Unicamp, 2009.
_______________.; FUCHS, C. A propósito da análise automática do discurso: atualização e perspectivas. In: GADET, Françoise; HAK, Tony. Por uma análise automática do discurso: Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2010.
______________. A Análise do Discurso: três épocas. In: GADET, F.; HAK. T. Por uma Análise Automática do Discurso. Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Ed. da Unicamp, 1997.
ROCHA, Andreza Roberta. Relatos de experiência publicados na revista Nova Escola (2001-2004): modelo de professora ideal. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo: 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.