Comparative study between focus group and verbal protocol in group in the improvement of controlled vocabulary in Physical Therapy: a qualitative: cognitive methodological proposal

Authors

  • Vera Regina Casari Boccato Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Ciências da Informação.
  • Estela Maris Ferreira Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciência Humanas, Departamento de Ciências da Informação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v5i1p47-68

Keywords:

Focus group, Verbal protocol in group, Controlled vocabulary, Physical Therapy, Qualitative - cognitive methodological proposal

Abstract

It was identified, between the focus group and verbal protocol in group, which qualitative methodological technique for data collections in the most appropriate for controlled vocabulary evaluation in the Health Sciences area, Physical Therapy category, in the cognitive context of users and in the perspective of specialized information retrieval system. The data collections with the focus group and verbal protocol in group occurred with teachers and students of a Physical Therapy Department of a Brazilian public university in the evaluating the DeCS-Health Sciences Descriptors  in Physical Therapy to the subject search in the LILACS database. The results demonstrated that both the focus group and the verbal protocol in group achieved a satisfactory performance in the evaluation of DeCS- Health Sciences Descriptors, Physical Therapy category, but with a greater relevance to the focus group pointed. In conclusion, we carried a qualitative- cognitive approach  methodological proposal of data collection, named "Focal Protocol", indicated the use of evaluation studies of controlled vocabularies in Health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vera Regina Casari Boccato, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Ciências da Informação.
    Professora Adjunta do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade (PPGCTS) da UFSCar. Líder do Grupo de Pesquisa Organização do Conhecimento para Disseminação da Informação do CNPq
  • Estela Maris Ferreira, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciência Humanas, Departamento de Ciências da Informação
    Discente do Curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Membro do Grupo de Pesquisa Organização do Conhecimento para Disseminação da Informação do CNPq

Published

2014-03-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

BOCCATO, Vera Regina Casari; FERREIRA, Estela Maris. Comparative study between focus group and verbal protocol in group in the improvement of controlled vocabulary in Physical Therapy: a qualitative: cognitive methodological proposal. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 5, n. 1, p. 47–68, 2014. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v5i1p47-68. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/63986.. Acesso em: 18 may. 2024.