The Presence of Italians in Rio de Janeiro: Teaching, Language and Culture during the Empire and the First Republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i40p19-30

Keywords:

Italian language teaching, Italian immigration, Sociolinguistics

Abstract

This work aims to discuss and analyze the teaching of the Italian language in Rio de Janeiro during the Empire and First Republic, as well as the presence of Italian immigrants in that location. The following factors motivate the present research: the significant number of Italians in Rio de Janeiro (BRASIL, 1872, 1906, 1920), as well as the linguistic plurality prevailing in the Italian communities and in the educational institutions that promoted the study of the Italian language. For this, the regulatory documents for Italian language teaching will be investigated in order to observe the effects of these policies on language teaching. The present article uses as a methodology the documentary analysis from Cellard (2010). On the presence of Italians in Rio de Janeiro, studies by Carmo (2015), Cappelli (2013), Weyrauch (2009) and Vanni (2000) are used. Regarding the teaching of Italian language in the delimited region, the study is developed in the light of research by Pagani (2012) and Gomes (2019). It is concluded that the presence of Italian immigrants played an important role in the development and expansion of Elementary Education in Rio de Janeiro.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVIM, Z. M. F. O Brasil italiano. In: FAUSTO, B. Fazer a América. São Paulo. Editora da Universidade de São Paulo. 2000.

BERTONHA, J. F. Os italianos. São Paulo: Contexto, 2005.

BRASIL. Recenseamento Geral do Brazil 1872. 1872. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv25477_v10_rj.pdf. (Acesso em: 14/08/2020)

BRASIL. Recenseamento do Rio de Janeiro. Districto Federal-realizado em 20 de setembro de 1906. Rio de Janeiro: Officina da Estatística, 1907. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv49678.pdf (Acesso em: 14/08/2020)

BRASIL. Ministério da Agricultura, Indústria e Comércio. Recenseamento do Brasil. Realizado em 1 de setembro de 1920. Volume II, Parte 1. População do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, TYP. da estatística. 1923. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv6383.pdf (Acesso em: 15/08/2020)

CAPPELLI, V. La belle époque italiana di Rio de Janeiro. Volti e Storie dell’immigrazione meridionale nella modernità carioca. Rubertino: Soveria Mannelli, 2013.

CARMO, M. I. M. do. Do Mediterrâneo à Baia de Guanabara: Os italianos no Rio de Janeiro (1870-1920). Curitiba. Prismas, 2015.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, Jean et Alii. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2010.

CHIARINI, A. M. L'italiano in Brasile: lingua, italianità e processi di identificazione. Revista de Italianística, n. 13, p. 31-38, 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/italianistica/article/viewFile/88115/90996 (Acesso em: 15/08/2020)

CIVES, Giacomo. Una scuola di democrazia e di laicità. Studi sulla formazione, v. 16, n. 1, p. 25-35, 2013. Disponível em: https://www.torrossa.com/it/resources/an/3006586 (Acesso em: 19/05/2020)

FAUSTO, B. (org.). Fazer a América. A imigração em massa para a América Latina. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2000.

GOMES, V. C. O ensino de língua italiana no estado do Rio de Janeiro e as políticas linguísticas: um estudo diacrônico. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas. 2019. Disponível em: http://posneolatinas.letras.ufrj.br/index.php/tese-2019-vitor-da-cunha-gomes/ (Acesso em: 15/08/2020)

HOBSBAWN, E. Nações e Nacionalismos desde 1870. Cidade: Paz e Terra, 2008.

LUCHESE, T. Pela escola pública: tensionamentos, iniciativas e processo de escolarização na Região Colonial Italiana, RS. In: 33 Reunião Anual da ANPED - Educação no Brasil: o balanço de uma década, 2010, Caxambu, MG. Educação no Brasil: o balanço de uma década. Rio de Janeiro: ANPED, 2010. p. 1-16 Disponível em: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT02-6902--Int.pdf (Acesso em: 15/08/2020)

PAGANI, C. A imigração italiana no Rio de Janeiro e em Petrópolis e a educação para os filhos dos imigrantes, 1875 – 1920. (Dissertação em Educação). Petrópolis, RJ: UCP, 2012

VANNI, J. C. Italianos no Rio de Janeiro. A história do desenvolvimento do Brasil partindo da influência dos italianos na capital do Império. Niterói (RJ): Comunità, 2000.

WEYRAUCH, C. S. Deus abençoe esta bagunça. Imigrantes italianos na cidade do Rio de Janeiro. Niterói: Comunità, 2009.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Gomes, V. da C. (2020). The Presence of Italians in Rio de Janeiro: Teaching, Language and Culture during the Empire and the First Republic. Revista De Italianística, 40, 19-30. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i40p19-30