Environmental Management at School of Arts, Sciences and Humanities: the course, the subject and the professional

Authors

  • Helene Mariko Ueno Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades Author
  • Andrea Cavicchioli Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades Author

DOI:

https://doi.org/10.11606/rgpp.v12i1.191353

Keywords:

Environmental Management, Undergraduate, Students’ profile, Environmental Manager, Profession

Abstract

In this article we present the Environmental Management course at the School of Arts, Sciences and Humanities in its institutional context, characteristics of the course, its students and environmental managers. The results integrate data organized by fellows in some research projects and show that the environmental manager is a critical citizen who enters the course believing in his potential to transform the world. The areas of interest and professional performance tend to remain throughout the academic path, since admission, and include different themes in public, private or social interest institutions. This is according to the environmental manager idealized in the course's Political Pedagogical Project, and shows the need for interdisciplinary training to act in environmental management considering the complexity of the origin, study of impacts and solutions to environmental problems. Despite the difficulties related to the teaching-learning process and personal issues that lead some to drop out of the course, the environmental manager tends to value them as overcome challenges and important or necessary learning.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abinajm, Carolina Pendl., & Paula, Lara de. (2019). Análise temática dos trabalhos de conclusão do curso de bacharelado em Gestão Ambiental da EACH/USP: relatório apresentado ao Programa Unificado de Bolsas da Pró-Reitoria de Graduação da Universidade de São Paulo. São Paulo: PRG/USP.

Campos, Michele., Ueno, Helene Mariko., Morsello, Carla., Dias, Sylmara Lopes Francelino Gonçalves. (2020). Análise do egresso de gestão ambiental EACH/USP: subsídios para avaliação contínua do projeto pedagógico e da estrutura curricular do curso. Em 28° Simpósio Internacional de Iniciação Científica e Tecnológica da USP. São Paulo, EACH.

Escola de Artes, Ciências e Humanidades. Histórico. Homepage da instituição. Acessado em 25 de setembro de 2021, de: http://www5.each.usp.br/historico/

Escola de Artes, Ciências e Humanidades. (2019). Projeto Acadêmico Institucional – Escola de Artes, Ciências e Humanidades. São Paulo: EACH.

Feronatto, Beatriz Fonda., & Ueno, Helene Mariko. (2020). Dificuldades enfrentadas pelos estudantes com matrícula reativada e reingressantes no curso de bacharelado em Gestão Ambiental na EACH/USP. Em 28° Simpósio Internacional de Iniciação Científica e Tecnológica da USP. São Paulo, EACH.

Freitas, Lucas Henrique Toledo, Galvão, Ellen Ferreira, Campos, Michele, Ueno, Helene Mariko, Dias, Sylmara Lopes Francelino Gonçalves. (2018). Perfil do ingressante no curso de bacharelado em Gestão Ambiental da EACH-USP: subsídios para avaliação contínua do projeto pedagógico e da estrutura curricular do curso. Em 1º Encontro Regional Sudeste da ANPPAS. Acessado em 30 de setembro de 2021, de: http://icongresso.anppas.itarget.com.br/arquivos/trabalhos_completos/anppas/3/488_15112018_161329.pdff

Grupo de Trabalho para Estudo e Evasão Estudantil dos Cursos de Graduação da EACH. (18/abril/2019). Estudo do Comportamento dos Alunos de Graduação de GA-EACH de 2005 a 2019 referente a Evasões, Conclusões e Ativos. São Paulo, 2019 [relatório].

Larmer, John., & Mergendoller, John. (2015). Why We Changed Our Model of the “8 Essential Elements of PBL”. Buck Institute for Education, May 2015. Homepage da instituição. Acessado em 28 de setembro de 2021, de: https://my.pblworks.org/resource/blog/why_we_changed_our_model_of_the_8_essential_elements_of_pbl

Mello-Théry, N. A. de. (2011). Meio ambiente, globalização e políticas públicas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 1(1), 133-161. Acessado em 28 de setembro de 2021, de: https://doi.org/10.11606/rgpp.v1i1.97828

Mello-Théry, Neli Aparecida. de (2020). O campo é um laboratório para a gestão ambiental. Confins, X, 100-1245. Acessado em 28 de setembro de 2021, de: https://journals.openedition.org/confins/27859

Rocha, Luana de Souza., Campos, Michele, Feronatto., Beatriz Fonda., & Ueno, Helene Mariko. (2019). Perfil do ingressante: gestão ambiental - EACH/USP. Em 27° Simpósio Internacional de Iniciação Científica e Tecnológica da USP. São Paulo: USP.

Rocha, Luana de Souza., & Ueno, Helene Mariko. (2020). Perfil do ingressante no curso de bacharelado em Gestão Ambiental da EACH/USP. Em 28° Simpósio Internacional de Iniciação Científica e Tecnológica da USP. São Paulo: USP.

Rocha, Luana de Souza., & Campos, Michele. (2021). Perfil do ingressante no curso de bacharelado em Gestão Ambiental da EACH/USP: relatório apresentado ao Programa Unificado de Bolsas da Pró-Reitoria de Graduação da Universidade de São Paulo. São Paulo: PRG/USP.

Ueno, Helene Mariko. (2016). Estudos de caso em Toxicologia Ambiental. Em Anais do 2º Congresso de Graduação da Universidade de São Paulo. Piracicaba: USP.

Ueno, Helene Mariko., & Schiesari, Luís César. (2017). Da ecologia à saúde pública: Aedes aegypti como modelo de estudo para Gestão Ambiental. Em Livro de Resumos: Semana da Ciência e Tecnologia - EACH 2017. São Paulo: EACH.

Universidade de São Paulo. (2019). Resolução CoG, CoCEx e CoPq n. 7788. Homepage da instituição. Acessado em 25 de setembro de 2021, de: http://www.leginf.usp.br/?resolucao=resolucao-cog-cocex-e-copq-no-7788-de-26-de-agosto-de-2019

Universidade de São Paulo. (2020). Anuário Estatístico. Homepage da instituição. Acessado em 25 de setembro de 2021, de: https://uspdigital.usp.br/anuario/

Published

2022-08-21

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

Environmental Management at School of Arts, Sciences and Humanities: the course, the subject and the professional. (2022). Management & Public Policies Journal, 12(1), 129-145. https://doi.org/10.11606/rgpp.v12i1.191353