Physical Education in High School in the “Curriculum of the City of São Paulo”: a critical reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v10p327-341

Keywords:

Curriculum, Teacher Education, High School, Pedagogical Practices, Critical View of Society

Abstract

The article deals with a critical reading of the municipal public high school curriculum, produced from the Common National Curriculum Base, to be finalized in the year 2020. The curriculum document is progressive in nature and has proven to be easy to use for teachers and teachers of the municipal network of the city of São Paulo. From the point of view of the formative processes, there seems to be a great demand also for philosophical discussions, so that the proposal can be fully understood and implemented by the teaching community. The document brings a theoretical basis that is markedly critical in relation to contemporary society. Its structure resembles that of the National Curricular Base, bringing Physical Education within the field of Languages and its technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antonio Carlos Vaz, Universidade Cruzeiro do Sul

    Graduated in Physical Education by Integrated Faculties of Guarulhos, Guarulhos, SP, Brazil, Master in Education by the Pontifical University of São Paulo, São Paulo, Brazil, and PhD in Social Sciences by the State University Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Araraquara, SP, Brazil. He is currently a professor at the Cruzeiro do Sul University, São Paulo, SP, Brazil.

References

Alves, Cecília Pescatore, & Cobra, Cristiane Moreira. (2013). Políticas Públicas de Educação no Brasil: possibilidades de emancipação?. Revista Gestão & Políticas Públicas, 3(1), 132-151. Acessado em 24 de março de 2020, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/97890

Arroyo, Miguel G. (2012). Corpos precarizados que interrogam nossa prática profissional. Em Miguel Arroyo González., & Mauricio Roberto. (org). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança: por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes.

Barboza, R., Machado Pirotta, K. C., & Pupo, L. R. (2017). Educação preventiva e promoção da saúde na escola: desafios para orientação sexual em São Paulo. Revista Gestão & Políticas Públicas, 7(1), 106-125. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://doi.org/10.11606/rg&pp.v7i1.148881

Batista, Neiza., Atem, Lou M., Gemelgo, Felipe., Gonçalves, Lucila., Nolasco, Ligia., & Rego, Renato. (2019). Escola Sem Partido e Ideologia de Gênero: reflexões sobre a educação e a luta pela construção de uma sociedade justa. Revista Gestão & Políticas Públicas, 9(1), 162-178. Acessado em 24 de março de 2020, de: https://doi.org/10.11606/rgpp.v9i1.147234

Freire, Paulo. (1986). Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra. Rio de Janeiro.

Freire, Paulo. (1997). Pedagogia da Autonomia - Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra (Coleção Leitura).

López, Nestor. (2008). A escola e o bairro: reflexões sobre o caráter territorial dos processos educacionais nas cidades. Em Luiz Ribeiro., & Rubem Kaztman. (Orgs.). A cidade contra a escola. (pp. 327-345). Rio de Janeiro: Letra Capital, FAPERJ; Montevidéu: IPPES.

Pennac, Daniel. (1993). Como um romance. Rio de Janeiro: Rocco.

Santos, Gislene Aparecida dos. (2020). Multiculturalismo e Direitos: uma abordagem conceitual. Revista Gestão & Políticas Públicas, 10(1), 11-31. Acessado em 24 de Agosto de 2020, de: https://doi.org/10.11606/rgpp.v10i1.183509

São Paulo. (2020a). Currículo da Cidade: Ensino Médio. Parte 1. São Paulo: Secretaria Municipal de Educação. COPED/DIEFEM/NTC. (Versão preliminar).

São Paulo. (2020b). Currículo da Cidade: Ensino Médio – Parte 2: Área de Linguagens e suas Tecnologias. São Paulo: Secretaria Municipal de Educação. COPED/DIEFEM/NTC. (Versão preliminar).

Silva, Alessandro Soares da. (2007). Direitos Humanos e Lugares Minoritários: um convite ao pensar sobre os processos de exclusão na escola. Em: Ministério da Educação. Programa Ética e Cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Acessado em 19 de maio de 2019, de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/11_soares.pdf

Silva, Alessandro Soares da. (2012). Psicologia Política, Movimentos Sociais e Políticas Públicas. Tese (Livre Docência). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Silva, Alessandro Soares da., & Ansara, Soraia. (2014). Escola e Comunidade: o difícil Jogo da participação. Em Denise D’Aurea-Tardeli & Fraullein Vidigal de Paula. Formadores da Criança e do Jovem–Interfaces da Comunidade Escolar. São Paulo: Cengage Learning. Acessado em 19 de Março de 2020, de: https://www.researchgate.net/publication/344172708_Escola_e_Comunidade_o_dificil_jogo_da_participacao#fullTextFileContent

Soares, Carmem e cols. (1992). Metodologia de ensino da Educação Física. Cortez: São Paulo.

Vaz, Antônio Carlos. (2019). Os Direitos Humanos e as Mulheres: a escola pode civilizar?. Revista Gestão & Políticas Públicas, 9(2), 198-216. https://doi.org/10.11606/rgpp.v9i2.176435

Published

2020-12-31

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Physical Education in High School in the “Curriculum of the City of São Paulo”: a critical reading. (2020). Management & Public Policies Journal, 10(2), 327-341. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v10p327-341