Pedagogical approaches and their relationship with the learning theories

Authors

  • Cristiane Martins Peres Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Marta Neves Campanelli Marçal Vieira Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Elisa Rachel Pisani Altafim Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Michela Bianchi de Mello Universidade de São Paulo. Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto
  • Kemen Samder Suen Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p249-255

Keywords:

Learning Theories, Pedagogical Models, Pedagogical Trends

Abstract

The teaching practice requires the knowledge of how individuals learn, how the learning originates and develops and becomes as meaningful learning experience. The objective of this paper is to present the theoretical conceptions of the learning process of individuals and their relationship to pedagogical approaches adopted in the models of undergraduate courses. In this sense, the pedagogical models were grouped in a synthesized form, in models that are distinguished by being centered on the teacher; on the student; in the know; on medium of communication or technique; the social context and interaction. Were presented some of the principal aspects discussed in the Psychology Human Development, influencing teaching trends, as Innate, the Environmentalist / Behaviorist, and Interactionist. Discusses the need of educational practices be substantiate conceptually.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristiane Martins Peres, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Educadora do Centro de Apoio Educacional e Psicológico, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São
    Paulo (FMRP-USP)

  • Marta Neves Campanelli Marçal Vieira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Professora Doutora do Departamento de Puericultura e Pediatria, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

  • Elisa Rachel Pisani Altafim, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Saúde Mental,
    Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

     

  • Michela Bianchi de Mello, Universidade de São Paulo. Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Toxicologia,
    Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

  • Kemen Samder Suen, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Clínica Médica,
    Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

Published

2014-11-03

Issue

Section

Capítulos

How to Cite

1.
Peres CM, Vieira MNCM, Altafim ERP, Mello MB de, Suen KS. Pedagogical approaches and their relationship with the learning theories. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2014 Nov. 3 [cited 2024 May 19];47(3):249-55. Available from: https://www.periodicos.usp.br/rmrp/article/view/86611