Usain Bolt as enunciative entity: the construction of his personal brand in the context of the 2016 Olympics

Authors

  • Rafael dos Santos Hönig Universidade Federal de Santa Maria
  • Fabiano Maggioni Universidade Federal de Santa Maria
  • Magnos Cassiano Casagrande Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v10i1p36-46

Keywords:

Me brand, Communication, Brand, Semiotics

Abstract

Based on the logic of how brands are created in the contemporary world, this project seeks to analyze how the athlete Usain Bolt builds his personal brand in the competitions and places where he participates. Using as a basis the work of Semprini, it explores the characteristics of contemporary brands and the question of personal branding – here called “me brand” –, starting with the brand project proposed by the author adapted to the athlete. Then, as a method of analysis, the triad values, narration, and speeches is used.

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Author Biographies

  • Rafael dos Santos Hönig, Universidade Federal de Santa Maria

    Acadêmico de Comunicação Social, habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do grupo de pesquisa “Estratégias da produção midiática dos sentidos”.

  • Fabiano Maggioni, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutor e mestre em Comunicação Midiática pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Professor adjunto do curso de Publicidade e Propaganda da Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisador na área de imagem e semiótica.

  • Magnos Cassiano Casagrande, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutorando em Comunicação Midiática do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2018-01-15

How to Cite

Usain Bolt as enunciative entity: the construction of his personal brand in the context of the 2016 Olympics. Signos do Consumo, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 36–46, 2018. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v10i1p36-46. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/131984.. Acesso em: 19 may. 2024.