The aesthetic experience in the consumption of collections

a study about collectors of statues and action figures

Authors

  • Helder Haddad Carneiro da Silva Escola Superior de Propaganda e Marketing
  • Mônica Rebecca Ferrari Nunes Escola Superior de Propaganda e Marketing
  • Vivian Iara Strehlau Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v12i1p94-111

Keywords:

Collecting, Aesthetic experience, Aesthetization, Memory, Nostalgia

Abstract

The collecting is a specialized form of consumer behavior. The aim of this article is to demonstrate how the collecting of statues and figures of action gives their collectors an aesthetic experience and contributes to an aesthetic life. Through a literature review reveals that this type of collection corresponds to an active, selective and passionate process of acquiring and possessing things perceived as part of a set of memory objects, committed to feel. From the interaction of cognitive and emotional components of the collector with the collection of objects, it triggers feelings, impressions and images loaded with symbolic meaning. It is concluded that the power of sentimental evocation of collection objects provides an aesthetic immersion of consumption, appearing as a form of expression and hedonic individualistic culture.

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Author Biographies

  • Helder Haddad Carneiro da Silva, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Pesquisador e professor em cursos de graduação e pós-graduação em Administração, Marketing e Publicidade e Propaganda da ESPM/SP. Suas linhas de pesquisa e interesse envolvem Nostalgia, Self, Arquétipos e Cultura de Consumo. Doutor em Administração de Empresas com ênfase em Gestão Internacional pela ESPM/SP. Coautor dos livros Comportamento do consumidor e pesquisa de mercado, da FGV Editora, e Gestão de Marketing 4.0, da Editora GEN/Atlas.

  • Mônica Rebecca Ferrari Nunes, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Docente e Pesquisadora do PPGCOM- ESPM, SP. Líder do Grupo de Pesquisa MNEMON,  Memória, Comunicação e Consumo (CNPq/ ESPM).  Editora da revista CMC, Comunicação, Mídia e Consumo, da ESPM. Membro fundadora da Rede Brasileira de Pesquisadores em Memória e Comunicação - REMEMORA. Vice-coordenadora do GT Memória nas Mídias(Compós). Mestre e Doutora em Comunicação e Semiótica (PUCSP) com formação complementar na EHESS, Paris, França, e também na Université Paris VIII, Saint-Denis, França.  Autora de livros, capítulos e artigos científicos na área de Comunicação.

  • Vivian Iara Strehlau, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Vice Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Administração e professora do Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor, ambos da ESPM. Representante do Brasil no Comitê Executivo do European Marketing Academy. Interesses de pesquisa em comportamento do consumidor e marketing internacional em temas como marca país e marcas globais Doutora em Administração de pela FGV e Pós-Doutorado pela Wirtschaftsuniversität Wien e formação complementar na London Business School.

Published

2020-03-02

How to Cite

The aesthetic experience in the consumption of collections: a study about collectors of statues and action figures. Signos do Consumo, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 94–111, 2020. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v12i1p94-111. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/159992.. Acesso em: 2 jun. 2024.