A brief reflection to think the consumption rituals in the museum: entrance tickets, ecobags, and posters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i2e217853

Keywords:

Museum, Ritual, Consumption, Mediation, Distinction

Abstract

What is the place for consumption in museums? How does this relate to the logics of social distinction? What meanings are evoked by the acquisition of objects in the stores from these spaces? What may this reveal regarding the relations the public keeps with these institutions? Is it possible that the act of consuming the museum brand makes the visitor feel closer to it? These are some questions that we seek to answer, even if partially, in this work. To this end, we consider the museum as a means of communication and a device of knowledge and power, therefore, a vector of mediations that give meaning to social reality. The consumption rituals are inscribed in this intersection as one way of experiencing the museum – understood here as the visit to the museum.

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Author Biographies

  • Lucas Nibbering Alves da Silva, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Bacharel em Relações Públicas pela mesma instituição.

  • Paulo Roberto Nassar, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Professor Titular da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP) e Diretor-Presidente da Associação Brasileira de Comunicação Empresarial (Aberje). 

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Published

2023-12-27

How to Cite

A brief reflection to think the consumption rituals in the museum: entrance tickets, ecobags, and posters. Signos do Consumo, [S. l.], v. 15, n. 2, p. e217853, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i2e217853. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/217853.. Acesso em: 11 may. 2024.