Acorde estrangeiro: representação e confrontos linguísticos na música brasileira

Authors

  • Marly D'Amaro Blasques Tooge Universidade de São Paulo - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.tradterm.2012.47439

Keywords:

Translation, representation, transculturation, Brazilian music, identity.

Abstract

This paper is a study on contemporary “Brazilian cultural representation” through texts produced in the scope of Brazilian music. Such texts, in the format of songs, build a corpus which can reveal different usages of languages, in order to articulate the relation with “the foreign other”. Such artistic manifestation has been, for a long time, the stage for debates and discussion on national identity. Ideological clashes and identity projects have produced different uses of languages, which revealed not only trends of harsh nationalism, but also those of consent to foreign influence, something that can be easily demonstrated in the aforementioned corpus. As an instrument of language and culture dissemination, music shows how artists manipulated the languages, creating “strategies of linguistic confrontation”, in order to make survive element of the so called “Brazilian Culture”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marly D'Amaro Blasques Tooge, Universidade de São Paulo - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.

    Doutoranda da área de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês.

    Tradutora pública e Intérprete Comercial do Estado de São Paulo, mestre e doutoranda na área de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês da FFLCH da USP. Autora de vários artigos sobre língua, tradução e identidade e bolsista do CNPQ, também publicou a obra Traduzindo o “Brazil”: o país mestiço de Jorge Amado (2009), lançado pela editora Humanitas com o auxílio da FAPESP, livro que resultou de sua dissertação de mestrado.  Atualmente se dedica ao estudo da representação do Brasil, vinculada ao uso de idiomas no âmbito da música brasileira.

     

Published

2012-06-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Tooge, M. D. B. (2012). Acorde estrangeiro: representação e confrontos linguísticos na música brasileira. TradTerm, 19, 327-345. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.tradterm.2012.47439